سوالاتی در مورد کرونا ویروس



تاریخ انتشار : 1400/04/05 00:38
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران



کرونا ویروس ها یک خانواده بزرگ ویروس ها هستند که در حیوانات و انسان ایجاد بیماری می کنند. چندین کروناویروس شناخته شده اند که در انسان باعث عفونت های تنفسی می شوند، جدیدترین کرونا ویروس کشف شده باعث بیماری کرونا ویروس COVID-19 می شود.

کرونا ویروس چیست؟

برگرفته و ترجمه شده از سایت سازمان بهداشت جهانی

کرونا ویروس ها یک خانواده بزرگ ویروس ها هستند که در حیوانات و انسان ایجاد بیماری می کنند. چندین کروناویروس شناخته شده اند که در انسان باعث عفونت های تنفسی می شوند و از سرما خوردگی معمولی تا بیماری های شدیدتری مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم شدید و حاد تنفسی (SARS) متفاوت هستند. جدیدترین کرونا ویروس کشف شده باعث بیماری کرونا ویروس COVID-19 می شود.

بیماری کروناویروس(COVID-19) چیست؟

COVID-19 یک بیماری عفونی است که بوسیله جدیدترین کرونا ویروس کشف شده، ایجاد می شود. این ویروس جدید و بیماری آن قبل از اپیدمی در ووهان چین در دسامبر 2019 ناشناخته بوده است.

علائم کرونا ویروس (COVID-19)چیست؟

معمول ترین علائم کرونا ویروس (COVID-19)تب، خستگی، سرفه خشک است. بعضی بیماران ممکن است علائمی چون درد، احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. معمولا این علائم خفیف هستند و به تدریج شروع می شوند. بعضی بیماران آلوده می شوند ولی علائمی نشان نمی دهند و احساس ناخوشی نمی کنند. اکثر افراد (80 درصد) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می کنند. حدوداً 1 نفر از هر 6 بیمار مبتلا به کرونا ویروس (COVID-19) به شدت مریض می شود و دچار مشکل تنفسی می گردد. سالمندان و افرادیکه بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند، مستعد شدید شدن بیماری هستند. حدود 2 درصد بیماران می میرند. افرادیکه تب، سرفه، مشکل تنفسی دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

چگونه بیماری کرونا ویروس (COVID-19) گسترش پیدا می کند؟

افراد از کسانیکه ناقل ویروس هستند، بیماری را می گیرند. این بیماری از طریق ترشحات ریز بینی یا دهان که هنگام سرفه یا بازدم خارج می شوند از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این قطرات روی وسایل اطراف فرد می نشینند. افراد دیگر با لمس وسایل و سطوح و دست زدن به چشم، بینی یا دهانشان به بیماری مبتلا می شوند. افراد در صورت تنفس در محل هایی که فرد مبتلا در آنها سرفه یا عطسه کرده است هم مبتلا می شوند. پس حفظ فاصله ای بیشتر از یک متر با فرد بیمار ضروری است. سازمان بهداشت جهانی در حال تحقیق روی روش های انتشار کرونا ویروس است و روش های جدید را اعلام خواهد کرد.

آیا ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا ویروس(COVID-19) از طریق هوا منتشر می شود؟

تا امروز مطالعات نشان داده اند که ویروس ایجاد کننده کرونا ویروس عمدتا از راه ذرات تنفسی منتقل می شود. در قسمت "چگونه ویروس منتقل می شود؟" تمام راه های انتقال توضیح داده شده است.

آیا می توان از فردی که هیچ علامتی ندارد، بیماری کرونا ویروس (COVID-19) را گرفت؟

مهمترین راه انتقال بیماری ذرات تنفسی است که در اثر سرفه فرد بیمار گسترده می شود. خطر گرفتن بیماری از فردی که علائم ندارد، بطور کلی خیلی کم است. به هرحال بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ویروس علائم خفیفی دارند، این حالت مخصوصا در مراحل اولیه بیماری صادق است. پس می توان از فردی که سرفه خفیفی دارد و احساس بیماری نمی کند، بیماری را گرفت. سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی دوره انتقال کرونا ویروس است و یافته های جدید را به اشتراک خواهد گذاشت.

آیا می توان از مدفوع فرد مبتلا بیماری را گرفت؟

به نظر می رسد گرفتن بیماری در اثر برخورد با مدفوع فرد مبتلا کم باشد. مطالعات اولیه نشان دادند که ویروس در مدفوع بیماران وجود داشته است، گسترش از این طریق، راه اصلی گسترده شدن بیماری نیست. سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی روش های انتقال ویروس کرونا است و اطلاعات جدید را منتشر می کند. به خاطر خطرات زیاد بهتر است دستها را کاملا بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی و قبل از غذا خوردن بشوئید.

من برای محافظت خودم و جلوگیری از گسترش بیماری چه کاری می توانم انجام دهم؟

روش های پیشگیری همگانی

در جریان آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کرونا ویروس بر روی سایت سازمان بهداشت جهانی باشید. بیماری کرونا ویروس هنوز بیشترین شیوع را در چین دارد و عده محدودی در سایر نقاط جهان مبتلا شده اند. اکثر افرادی که آلوده می شوند، بیماری خفیفی دارند و بهبود می یابند، ولی در بعضی افراد بیماری با شدت بالا بروز می کند. مراقب سلامت خود باشید و با اجرای کارهای زیر از دیگران هم محافظت کنید:

به طور منظم و کامل دست های خود را با ژل های دارای پایه الکلی پاک کنید یا با آب و صابون بشویید.
چرا؟ شستشوی دست با آب و صابون یا پاک کردن دست با ژل های دارای پایه ی الکلی ویروس هایی که ممکن است روی دستهاتان باشد را می کشد.
حداقل یک متر فاصله بین خود و هر فردی که سرفه یا عطسه می کند، حفظ کنید.
چرا؟ چون آنها به هنگام سرفه یا عطسه قطرات ریزی از دهان و بینی خود به بیرون پرتاب می کنند که ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر خیلی نزدیک باشید، این قطرات که در صورت بیمار بودن فرد حاوی ویروس کرونا است، با تنفس وارد بدنتان می شوند.
از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود اجتناب کنید.
چرا؟ دست ها به سطوح مختلفی می خورند و می توانند آلوده به ویروس شوند، دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم، بینی و دهان شما انتقال دهند. ویروس می تواند از این نواحی وارد بدن شما شود و شما را بیمار کند.
مطمئن شوید که شما و اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می کنید. یعنی وقتی سرفه یا عطسه می کنید در دستمال کاغذی یا خمیدگی آرنج این کار را انجام دهید و بعد دستمال کاغذی را فوراً دور بیندازید.
چرا؟ قطرات ویروس را پخش می کنند. اگر بهداشت تنفسی را رعایت کنید، از افراد پیرامون خود در مقابل ویروس هایی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا ویروس مراقبت می کنید.
اگر احساس مریضی می کنید، در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک مراجعه کنید و از راهنمایی های پزشک خود پیروی کنید.
چرا؟ متخصصان ملی و محلی به روزترین اطلاعات را در مورد وضعیت بیماری در منطقه دارند. مراجعه به پزشک می تواند سیر تشخیص بیماری و ارجاع صحیح را تسریع کند. این از شما مراقبت خواهد کرد و از گسترش ویروس و سایر عفونت ها جلوگیری می کند.
از جدیدترین پیشرفت های مربوط به کرونا ویروس مطلع باشید. از توصیه های متخصصان بهداشتی، مسئولان بهداشتی ملی و محلی خود در مورد مراقبت از خود و دیگران تبعیت کنید.
چرا؟ مسئولان ملی و محلی جدیدترین اطلاعات را در مورد گسترش یا عدم گسترش کرونا ویروس در منطقه شما دارند. آنها در موقعیت اصلی توصیه کارهایی که باید برای مراقبت از خود انجام دهید، می باشند.
روش های پیشگیری در افرادیکه بیمارند یا به تازگی (14 روز گذشته) به مناطقی رفته اند که بیماری کرونا ویروس (COVID-19) در آنجا گسترش داشته است
از راهنماهای بالا (روش پیشگیری همگانی) استفاده کنید.
در صورتیکه احساس ناخوشی می کنید، حتی وقتی علائم خفیفی مثل سردرد، آبریزش خفیف بینی دارید، تا زمان بهبودی در منزل بمانید.
چرا؟ از تماس با دیگران اجتناب کنید و به بیمارستان مراجعه کنید تا درمان موثر شما شروع شود و در مقابل کرونا ویروس و سایر ویروس های احتمالی از خود و دیگران محافظت کنید.
اگر تب دارید، سرفه می کنید یا تنفس تان دشوار شده است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این علائم بخاطر عفونت تنفسی یا سایر بیماری های مهم باشد. حتما در مراجعه به پزشک در مورد سفر یا تماس با فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا ویروس گزارش دهید.
چرا؟ مراجعه به پزشک باعث ارجاع فوری شما به بیمارستان مربوطه می شود. این کار از گسترش ویروس کرونا و سایر ویروس ها جلوگیری می کند.
چقدر احتمال دارد که من به بیماری کرونا ویروس (COVID-19) مبتلا شوم؟

خطر ابتلا به محل زندگی و محل سفر اخیر شما بستگی دارد. خطر آلودگی در مناطقی که افراد مبتلا به کرونا ویروس شناسایی شده اند، بیشتر است. در حال حاضر 98% موارد ابتلا به کرونا ویروس در چین اتفاق افتاده است. برای افراد ساکن در سایر نقاط دنیا خطر ابتلا پایین است ولی آگاهی از شرایط و آمادگی محلی مهم است. سازمان بهداشت جهانی با چین و سایر نقاط جهان کار می کند تا شیوع بیماری کرونا ویروس را بررسی و درمان نمایند.

آیا باید نگران بیماری کرونا ویروس (COVID-19) باشم؟

اگر در منطقه گسترش بیماری نیستید یا به این مناطق سفر نکرده اید، یا در تماس نزدیک با فرد بیمار نبوده اید، شانس ابتلای شما پایین است. به هرحال اضطراب و نگرانی شما قابل درک است. بهتر است عوامل خطر خود را شناسایی کنید تا رفتارهای محتاطانه داشته باشید. پزشک شما، مسئولان بهداشتی کشورتان منابع اطلاعاتی خوبی در مورد بیماری کرونا ویروس هستند. باید از موقعیتی که زندگی می کنید، آگاهی داشته باشید، و روش های مناسب مراقبت از خودتان را انجام دهید.

اگر در منطقه شیوع بیماری هستید، باید خطر آلودگی را جدی بگیرید. توصیه های وزارت بهداشت را پیگیری کنید. اگرچه برای اکثر افراد بیماری کرونا ویروس بیماری خفیفی ایجاد می کند، ولی می تواند بعضی ها را خیلی بیمار کند. به ندرت بیماری کشنده است. سالمندان و افرادی با بیماری های زمینه ای مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت در معرض خطر هستند.

چه کسی در معرض خطر بیماری کرونا ویروس (COVID-19) شدید است؟

اطلاعات ما در مورد این بیماری هنوز جدید است. ولی تا اینجا می دانیم که سالمندان و افرادی سالمندان و افرادی با بیماری های زمینه ای مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت با شدت بیشتری به بیماری مبتلا می شوند.

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری یا درمان بیماری کرونا ویروس (COVID-19) موثرند؟

خیر. آنتی بیوتیک ها در مقابل این ویروس بی تاثیرند، انتی بیوتیک ها فقط روی عفونت های باکتریایی اثر دارند. آنتی بیوتیک ها نباید بعنوان وسیله ای برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویروس استفاده شوند. فقط با تجویز پزشک برای درمان های باکتریایی قابل استفاده هستند.

آیا واکسن، دارو یا درمانی برای بیماری کرونا ویروس (COVID-19) وجود دارد؟
هنوز نه. تا امروز واکسن یا داروی ضد ویروسی خاصی برای پیشگیری یا درمان بیماری کرونا ویروس بوجود نیامده است. افراد مبتلا باید تا زمان بهبود علائم درمان شوند. افرادیکه بیماریشان شدید است باید در بیمارستان بستری شوند. اکثر بیماران با مراقبت حمایتی بهبود می یابند.
واکسن های احتمالی و برخی از داروهای خاص در حال بررسی هستند. در بررسی های بالینی مطالعه شده اند. سازمان بهداشت جهانی تلاس می کند که واکسن و دارویی برای جلوگیری و درمان بیماری کرونا ویروس پیدا کند.
موثرترین روش محافظت از خودتان و دیگران تمیز کردن مکرر دستها، سرفه در خمیدگی آرنج یا دستمال، حفظ فاصله 1 متری از افرادی است که سرفه یا عطسه می کنند.

آیا بیماری کرونا ویروس (COVID-19) مانند سارس است؟

خیر. ویروسی که بیماری کرونا ویروس را ایجاد می کند و ویروسی که سارس را ایجاد می کند، از نظر ژنتیکی وابسته اند ولی با هم فرق دارند. سارس نسبت به کرونا ویروس کشنده تر است ولی آلوده کنندگی کمتری دارد. از سال 2003 در هیچ کجای جهان شیوع سارس گزارش نشده است.

آیا باید برای محافظت از خودم ماسک بزنم؟
افرادیکه علائم تنفسی مثل سرفه ندارند، نیازی به زدن ماسک ندارند. سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را برای افرادیکه علائم بیماری مانند تب و سرفه دارند و افرادیکه از بیماران مراقبت می کنند توصیه کرده است. استفاده از ماسک برای پزشکان و پرسنل بیمارستانی و افرادیکه از کسی مراقبت می کنند، ضروری است.

سازمان بهداشت جهانی استفاده منطقی از ماسک های پزشکی را برای اجتناب از اتلاف منابع ارزشمند و استفاده غلط از ماسک توصیه می کند. اگر علائم بیماری مانند سرفه و تب دارید، یا از فرد مبتلا مراقبت می کنید، ماسک بزنید. شک به آلودگی با ویروس در صورت سفر به نواحی که موارد ابتلا را گزارش کرده اند یا تماس نزدیک با فرد سفر کرده به این نواحی و بیمار ایجاد می شود.

موثرترین روش محافظت از خود و دیگران در مقابل کرونا ویروس شستشوی مداوم دست ها، پوشاندن سرفه با خمیدگی آرنج یا دستمال، حفظ فاصله حداقل 1 متری با فردی که سرفه و عطسه می کند، است.

چگونگی پوشیدن، در آوردن و دور انداختن ماسک؟
ماسک فقط باید توسط پرسنل بهداشتی و پزشک، مراقبت کننده از بیمار، افرادی با علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.
قبل از دست زدن به ماسک، دست ها را با آب و صابون بشویید و با یک محلول الکلی تمیز کنید.
ماسک را از نظر پارگی و سوراخ بررسی کنید.
قسمتی که نوار فلزی دارد را به طرف بالا نگه دارید.
قسمت درست ماسک (قسمت رنگی) باید بیرون باشد.
ماسک را روی صورت خودتان قرار دهید، قسمت فلزی را فشار دهید و لبه ماسک را بکشید تا شکل بینی شما را بگیرد.
ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
ماسک را بعد از مصرف در آورید، قسمت های کشی (بندها) را از پشت گوش بردارید، ماسک را از صورت و لباس های خودتان دور کنید و توجه کنید که به هیچ وجه به خود ماسک دست نزنید.
بلافاصله بعد از مصرف ماسک را در سطل آشغال در دار یا کیسه پلاستیکی دور بیندازید.
بعد از دور انداختن ماسک دستها را با آب وصابون بشویید و با الکل ضدعفونی کنید.

دوره کمون بیماری کرونا ویروس (COVID-19) چقدر است؟

دوره کمون به فاصله بین گرفتن ویروس و شروع علائم بیماری گفته می شود. اکثر براوردهای موجود برای دوره کمون بیماری به فاصله 1 تا 14 روزه اشاره دارد و معمولا دوره کمون 5 روز است. این براوردها در صورت به روز شدن اطلاعات تغییر می کند.

آیا انسان ها از طریق حیوان آلوده بیمار می شوند؟
کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در خفاش ها و انسان شایع اند. به ندرت حیوانات آلوده به این ویروس انسان را آلوده می کنند. مثلا سارس بوسیله گربه های ولگرد و مرس بوسیله شتر منتقل می شود. منبع حیوانی محتمل برای انتقال ویروس کرونا شناخته نشده است. برای مراقبت از خودتان در مراجعه به مراکز فروش حیوانات، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح خودداری کنید. از ایمنی غذایی خود مطمئن باشید. شیر خام، شیر یا گوشت خام حیوانات را با احتیاط جابجا کنید تا از آلوده شدن سطوح یا غذاهای پخته جلوگیری شود. از خوردن غذاهای نیم پز خودداری کنید.

آیا ممکن است از حیوان خانگی ام بیماری را بگیرم؟
نه. شواهدی در دست نیست که حیوانات خانگی مثل سگ و گربه آلوده شده باشند و ویروس را گسترش دهند.

ویروس چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا چقدر روی سطوح زنده می ماند ولی به نظر می رشد مثل سایر کروناویروس ها عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که کرونا ویروس ها برای چند ساعت تا چند روز روی سطوح می مانند. این زمان تحت شرایط مختلف متفاوت است. نوع سطح، دما یا رطوبت محیط در این زمان تاثیر دارد.
اگر فکر می کنید سطحی آلوده شده است، با ضدعفونی کننده معمولی سطح را تمیز کنید تا از خود و دیگران مراقبت کرده باشید. دستان خود را با آب و صابون بشویید و با محلول الکلی ضدعفونی کنید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
آیا دریافت بسته از نواحی آلوده شده با بیماری کرونا ایمن است؟
بله. احتمال اینکه فرد آلوده بسته های تجاری را لمس کرده باشد، پایین است و احتمال گرفتن بیماری کرونا ویروس از بسته ای که جابجا شده، مسیری را طی کرده و تحت شرایط و دماهای مختلفی بوده هم پایین است.

چه کارهایی نباید انجام بدهم؟

موارد زیر در مقابل بیماری کرونا ویروس موثر نیستند و می توانند مضر باشند:

استعمال دخانیات
درمان های گیاهی سنتی
پوشیدن ماسک های متعدد
مصرف خودسرانه داروها مثل انتی بیوتیک ها
در هر حال اگر تب دارید، سرفه می کنید، تنفستان دشوار شده است، به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا خطر پیشرفت آلودگی کاهش یابد و حتما اگر به مناطق آلوده سفر کرده اید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید.





در دسته اطلاعیه ها

#کرونا #کووید #ویروس کرونا #کووید19 #ویروس covid-19 #بیماری کرونا



ارسال نظرات









نظرات